Maailman suomalaisin auto

Nesteen legendaarisen pääjohtajan Uolevi Raaden kerrotaan haaveilleen hienosta tiestä, joka johtaisi Helsingistä Turkuun. Tietä pitkin Raade voisi ylpeänä esitellä vierailleen suomalaista osaamista matkalla Nesteen jalostamolle Naantaliin. Ehkä Raade olisi hiukan voinut kehaista myös omalla vaikutusvallallaan, jonka ansiosta Espoon Keilaniemeen nousi kaikkien tuntema pääkonttori, Raaden hampaanakin tunnettu, rakennus.

Raade ei elinaikanaan nähnyt moottoritietä Helsingistä Turkuun saakka, ajattelen, kun kiidän robottimersuni kanssa kohti Uuttakaupunkia. Jos Raade eläisi, niin hän varmasti jakaisi tunteeni – Suomen hienoin tie ja turvallisin. Suora ja sileä moottoritie johdattaa läpi laaksojen ja kukkuloiden. Seitsemän tunnelia, joukossa Suomen pisin, Karnaisten tunneli, muodostavat keskeisen osan turvallista ajomatkaa.

Turun moottoritie on valmis robottiautoille, mietin kun annan Mersun ajaa. Niin todellakin, annan Mersun ajaa, Turun moottoritiellä ei kuskin tarvitse tehdä muuta kuin välillä koskettaa rattia, jotta auto tietää, että mukana ollaan.

Vähän ennen Turkua suuntaan kohti Uuttakaupunkia ja autotehdasta. Jo toisen kerran pääsen vierailemaan tähän hämmästyttävään yritykseen, joka todellakin avasi silmäni robotiikan maailmaan.

Uudenkaupungin autotehtaan historia on pitkä, siellä on valmistettu autoja vuodesta 1969. Monet muistavat tehtaassa valmistetut Saabit. Saabien jälkeen siellä on tehty muun muassa Porscheja ja Opeleita. Uudenkaupungin autotehdas on myös sähköautojen osaaja. Fisker Karmaa valmistettiin vuosina 2011 – 2012 ja monet kuuluisuudet, kuten Teemu Selänne, kiirehtivät hankkimaan Fiskerin itselleen.

Suomessa ei ole omaa automerkkiä sarjatuotannossa. En tiedä, mikä mahtaa olla Sisu kuorma-autojen tilanne tällä hetkellä, mutta suomalaista henkilöautoa saamme vielä odottaa.

Vuonna 2013 Uudessakaupungissa käynnistyi Mercedes-Benzin A-sarjan valmistus, jota varten autotehdas palkkasi yli 800 uutta autonrakentajaa.

Ihan helpolla ei uutta autoa valmistukseen saatu. Se vaati kovan investoinnin ja suuria uudistuksia tehtaalla. Aikaa oli vähän. Itse asiassa tilaaja Daimler oli epäileväinen, pystyykö tehdas uudistamaan tuotantonsa vaatimuksiaan vastaavaksi niin lyhyessä ajassa. Jos muistan oikein, niin aikaa oli vain 13 kuukautta.

Vielä paria kuukautta ennen valmistumista ryhmä daimlerlaisia kävi tutustumassa tilanteeseen, epäilysten varjo ei täysin hälvennyt, moni asia näytti vielä liian keskeneräiseltä.

Mutta määräaikaan mennessä kaikki oli valmista. Daimlerin johto ei voinut muuta kuin pyöritellä päätään ja onnitella – Uudenkaupungin huippuosaajat olivat onnistuneet siinä, joka näytti mahdottomalta. He eivät noudattaneet sanontaa: ”Kaikki on mahdollista, mahdoton vie vain hieman enemmän aikaa”. Uudenkaupungin autotehtaalla mahdotonkaan ei vienyt enemmän aikaa, vaan vähemmän kuin uskottiin.

Tehtaaseen hankittiin 200 uutta robottia. ”Robotisointi ei ole meille kilpailuetu, se on pakko”, toteaa Timo Karhu, tehtaan uuden tuotantosysteemin isä ja primus motor. Robotit eivät vieneet työpaikkoja, tällä hetkellä 1700 ihmistä rakentaa maailman hienoimpia autoja.

A-sarjan Mersun valmistus jatkuu vuoteen 2016. Me autotehtaan ystävät olemme vähän väliä kyselleet, onko jatkoa tulossa vai ehkä jotain uutta? Viime vierailulla tehtaan nokkela viestintäpäällikkö Mikael Mäki, kommentoi kysymykseeni: ”en voi sitä sinulle kertoa…”, johon jatkoin oma-aloitteisesti ”… sinun pitäisi ampua minut… tiedän” ja hymyilin. Jotenkin olin aavistavani Mikaelin maireasta hymystä, että kyllä niitä uutisia on tulossa.

Ja tulihan niitä! Vuonna 2017 käynnistyy GLC mallin valmistus. Miten hyvä uutinen koko Suomelle! Työt Uudessakaupungissa jatkuvat välivaiheiden kautta.

”- Sopimus GLC-mallin valmistamisesta on osoitus siitä, kuinka hyvin Valmet Automotive on onnistunut A-sarjan valmistuksessa. Olemme todistaneet Daimlerille osaamisemme, ja tuloksena on vahva luottamus kykyymme valmistaa heille jo toista menestysmallia, kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.”

Olen iloinen, että olen saanut ajaa Mersulla. Ei vain siksi, että se on robottiautojen edelläkävijä, vaan myös siksi, että se on maailman suomalaisin auto. Kiitos Vehon olen päässyt itsekin edelläkävijöiden joukkoon, olen jo kohta vuoden verran ajanut autolla, joka on näyttänyt mitä tulevaisuus on.

Robottiautot ovat valmiita, pian niitä nähdään teillämme ajamassa ilman ihmiskuskia ja se tekee liikenteen turvallisemmaksi meille kaikille.

DSC_0423

Robottiauto näyttää tavalliselta autolta. Kyvykkyys tulee esille ajaessa. Semirobottiautolla ajaminen on #codriving välillä autoa pitää hiukan auttaa.

 

Eräs tuttavani hankki kokemusteni innoittamana itselleen samanlaisen Mersun, jolla olen ajellut. Kuitenkin koko robopaketin hankkiminen olisi tullut liian kalliiksi. Juuri nuo ”robolisät” tekevät autosta kaikille liikenteessä liikkujille entistä turvallisemman. Siksi haastankin valtionvarainministeriön harkitsemaan noiden lisävarusteiden verotuskäytännön muuttamista. Jos niihin kohdistuisi pelkästään tavallinen arvonlisävero, niin emmekö varustelisi automme turvallisemmiksi?

Hyvää joulua kaikille autojen, liikenteen ja robottien ystäville!

ps: Uolevi Raadellakin on yhtymäkohta Uudenkaupungin autotehtaaseen. Öljykriisin jälkeen autoihin puuhattiin petrolikäyttöisiä moottoreita. Raade kannusti myös Uudenkaupungin tehdasta kokeiluihin. Lopulta petroliautot katosivat, ensin niihin kyllästyttiin hajun vuoksi ja lopulta päästömääräykset pistivät petrolin hyllylle ainiaaksi.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s